Digitalt undervattensfoto

Anemonfiskar kan vara svåra att fotografera eftersom de rör sig nästan hela tiden. Men rörelsemönstret är ganska förutsägbart och de står stilla någon sekund emellanåt. Anemonen växte på en brant sluttning så jag kunde ligga vid sidan av den utan att provocera fiskarna. Det krävdes bara tre försök för att lyckas. Det var tredje dagen jag använde en digital undervattenskamera så resultatet handlade mest om tur.
Pink anemonefish Amphiprion perideraion. The Entrance, Osprey Reef, Coral Sea, Australien, 2003-02-09. Canon PowerShot S45 med intern blixt.

Undervattensfoto ger dykningen en ny dimension genom att det går att visa andra vad man sett. Det ger också en större förståelse för livet under ytan och motivation till att lära sig lite marinbiologi. Det är mycket svårare att fotografera under vatten än på land. Man måste tänka på att vara bra avvägd, att inte virvla upp partiklar, att inte slå i någonting och att inte skrämma iväg motivet. Dessutom är ljuset annorlunda under vatten. Med en traditionell kamera som använder film är det svårt att få bra resultat. En genväg till bättre bilder är en digitalkamera i undervattenshus. Resultatet syns omedelbart på bildskärmen och på så sätt går det snabbt att lära sig av sina misstag. Dåliga bilder kan raderas med en gång och “filmen” behöver aldrig ta slut.

UV-foto är ett stort ämne och det finns alltid mer att lära sig. Artikelns syfte är att ge en snabbstart och inspiration för den som är nybörjare eller har fotograferat ett tag men inte är nöjd med resultatet.

Råd för bättre bilder

  1. Öva på land med kameran i undervattenshuset för att bli säker på funktionerna innan du dyker.
  2. Tryck ned avtryckaren halvvägs för att ge kameran tid att fokusera och beräkna exponeringen. På så sätt slipper du lång avtryckarfördröjning och kan fånga ögonblicket.
  3. Ställ kameran i vidvinkelläge och gå nära för att minimera mängden vatten mellan kameran och motivet.
  4. Undvik att "flygfotografera". Gå istället ned i nivå med eller under motivet och fotografera lite uppåt.
  5. Lär dig bedöma exponeringen genom att titta på bildens histogram.
  6. Använd den inbyggda blixten endast för närbilder eller vid mycket klart vatten.
  7. I tropiska vatten kan du prova att stänga av blixten och göra manuell vitbalansering mot en vitt plastskiva. Kombinera gärna denna teknik med ett rödfilter på kamerahuset.
  8. Lär dig lite marinbiologi så att du vet vad du fotograferar och hur det beter sig.
  9. Ta reda på i förväg vad som är speciellt med det aktuella dykstället och vad det löna sig att leta efter.
  10. Titta på hur erfarna fotografer väljer sina motiv och tar sina bilder.
  11. Ta hjälp av din parkamrat som modell och för att hitta motiv.

Boktips

© 2011 Hans Spicar | www.resochdyk.nu | skicka e-post