Resedagbok Australien 2003

31/1 Cairns

Vi landade i Cairns redan klockan kvart över fem på morgonen och det var fortfarande beckmörkt. I korridorerna som ledde från flygplanen var väggarna målade så att man fick en känsla av revet och i högtalarna hördes undervattensljud. Närmare ankomsthallen var väggarna istället målade med regnskogsmotiv och ur högtalarna strömmade fågelkvitter. Medan vi väntade på vårt bagage blev vi kollade av både en knarkhund och en hund som letade efter andra saker som är förbjudna att föra in. Bagaget röntgades också innan vi släpptes ut. På grund av att Australiens ekosystem skiljer sig så mycket från resten av världen så måste de försöka undvika att främmande djur, insekter och smitta förs in. Man har mycket dåliga erfarenheter av inplanterade djur som till exempel Cain Toad (en giftig groda) som sprider sig ohämmat och saknar naturliga fiender. I Queensland är också Papaya Fruitfly ett stort problem. Genom hård karantän har man lyckats minska problemet.

På terminalen ringde vi till våra pappor. Lars var förvånad över att vi ringde idag och Erich över att det lät som om vi ringde hemifrån. För 10 AUD kan man ringa nästan 20 minuter till Sverige. Nu hade det blivit ljust och vi åkte med en flygbuss till Cairns Central YHA där Hans bokat rum via internet. Vi var självklart för tidiga för att få vårt rum. Incheckningen började först klockan tio. Vi gick ner till Esplanaden för att äta frukost i väntan på att checka in Vi beställde en stor frukost, bestående av bacon, ägg, stekt tomat och rostat bröd. Till detta drack vi apelsinjuice och ganska starkt kaffe. Efter frukosten gick vi till Woolworth och köpte solskyddsfaktor och vatten. Vi var i Cairns några veckor 1998 och hade inga problem att hitta inne i stan. Det kändes lite som att komma hem.

Vad skulle vi nu göra för att fördriva tiden? Det var för tidigt att gå till YHA och vi kände oss för trötta för att bara sitta och vänta. Jag hade lovat att komma och hälsa på hos Raging Thunder som är en av Kilroys arrangörer. Vi hade köpt en karta och med hjälp av den så hittade vi efter en halvtimmes promenad kontoret som låg en bit utanför centrum. Det var oerhört hett och vi kände hur solen började bränna på våra armar. Det var kul att träffa Jessica Garett som jag haft e-postkontakt med inför resan. Hon ordnade så att vi får paddla kajak och snorkla när vi är ute på Fitzroy Island. Vi skall även få en visning av de olika boenden som finns på ön. Hon kommer att vara på ön under helgen så vi kommer träffas när vi kommer ut. När vi var klara för att ge oss av frågade Jessica hur vi hade tagit oss till dem. När vi berättade att vi hade gått så erbjöd hon sig med en gång att ringa efter en taxi. Hon trodde nog inte vi var riktigt kloka som gick så långt i denna värme. Solen sken från en molnfri himmel, luften var fuktigt och termometern visade 34° C! Vi var glada att få hoppa in i en sval taxi.

Poolen på Cairns Central YHA

Väl tillbaka på YHA fick vi äntligen checka in. När vi hade lämnat våra väskor på rummet och vilat en stund gick vi för att ta en välbehövlig dusch. Sedan svalkade vi oss i poolen. Solen är oerhört stark och det är nästan omöjligt att vara ute mitt på dagen när den står som högst. Efter badet satt vi skuggan bredvid poolen och läste en stund. Vi kände oss båda väldigt trötta så vi gick och lade oss. Vi sov i fem timmar! Det var mycket välbehövligt efter en sömnlös natt på flyget från Singapore. När vi piggnat till gick vi för att handla frukostmat och äta middag. Vi åt pasta på nattmarknaden vid Esplanade.

Stället vi bor på är enkelt men bra. Det finns en pool, internet, TV-rum, tvättrum, toaletter, duschrum och kök. Allt ligger runt poolen och matplatserna, som fungerar som en samlingspunkt. Gästerna är i alla åldrar, från ungdomar och barnfamiljer till ett äldre par. Stället ter sig lite lugnare än många andra backpackerställen som ligger på The Esplanade. Vi gick och lade oss vid halv tolv tiden och somnade omedelbart, trots att det var lite oväsen från en del gäster som satt vid poolen.

Hans var ganska trött och hade tappat tidsbegreppet en aning. När vi var ute för att äta middag påtalade han något vi hade gjort häromdagen men vi hade bara varit en dag i Australien! Det blir lite konstigt med dagarna när man sover middag och har jetlag efter flygningen.

Vad som är ganska uppenbart i Australien är att aboriginerna i praktiken är andra klassens medborgare. Vi såg ganska många som var utslagna och satt i grupper på bakgator och parker.

1/2 Panoramabild och jakt på internetuppkoppling

Idag vaknade vi redan klockan sex och bestämde oss för att gå ut och fotografera. Hans hade sett ett ställe på vägen hem igår kväll där det skulle vara fint att göra ett panorama. Det var väldigt skönt att vara uppe så tidigt, dels för att det var väldigt lugnt och dels för att det var svalt. När solen gick upp kändes det att det skulle bli en mycket varm dag.

Panoramabild av The Mall i Cairns

När vi kom tillbaka till YHA gjorde vi frukost. När vi satt och åt började övriga gäster vakna till liv och det var strax ganska många som satt och åt frukost. Efter frukosten satt Hans och laddade in bilder i datorn och jag tog hand om vår första tvätt, som nu hänger på tork bakom vårt hus.

Vi har bokat in oss här på YHA när vi kommer tillbaka från Fitzroy Island och även när vi kommer tillbaka från dykningen med Taka 2. Denna gång valde vi att betala 50 AUD per natt för att få ett twin bed room med luftkonditionering. Man sover betydligt bättre när det är svalare så det kan vara värt pengarna. Det kunde ha varit spännande att prova några andra ställen att bo på. Men det tar ändå sin tid att lära känna hur ett ställe fungerar och vi valde att göra det enkelt för oss.

Vi gick till Takas kontor för att bekräfta vår bokning och fortsatte sedan till Student Uni Travel för att boka in oss på Oz Experience. De är ett av Kilroys servicekontor i Australien. Susan var mycket trevlig och hjälpte oss med att planera in resan ned till Sydney. Vi hinner med både segling vid Whitsunday Islands och några dagar på Frazer Island som är värdens största sandö. Hon ska träffa en representant för ProSail imorgon och försöka ordna rabatt på seglingen åt oss.

Sedan fortsatte vi jakten på ett internetkafé som tillät uppkoppling med egen dator. Det visade sig vara svårt. Man skyllde på att det var emot den policy man hade och den tekniska kunskapen verkade vara liten. Faktum är att det räcker med att sätta i ethernetsladden från en annan uppkopplad dator och i värsta fall skriva in datorns ip-adress. Den officiella turistinformationen visste heller inget ställe som tillät egen dator. Vi gick vidare och på Palace Backpackers fick vi i alla fall reda på att vi var de tredje som frågat idag. Vi var i alla fall inte unika! Efter att ha frågat på totalt sex olika ställen hittade vi Inbox Café. Här var det inga problem att ha egen dator. De hade snabb uppkoppling, gott kaffe, stämning var avslappnad och personalen mycket trevlig. Vi stannade i nästan två timmar. När vi gick såg vi på en skylt att stället var representanter för Australiensiska och Nya Zeeländska Vänskapsföreningen.

Sen eftermiddag började det blåsa svalkande vindar och blev molnigt. Vi badade i poolen och tog det bara lugnt. Nu började vi äntligen förstå att vi var på semester. Vid poolen lekte två holländska barn. De var riktiga klätterapor och tog sig med lätthet upp i stolparna som höll uppe balkongen ovanför.

Klätterapor från Holland Bernhard skriver dagbok

På kvällen gick vi till Peter Lik Gallery för att se hans makalöst vackra landskapsbilder. Bilderna var som tavlor och kunde köpas i begränsad numrerad upplaga i olika storlekar. De kostade dock en hel del. Böckerna var mer i våran prisklass men man ska ju få med sig dem hem också. Så vi lät bli att köpa någonting. Kvällen avslutade vi med middag på Inbox Café. Stället är så trevligt att vi gärna kommer tillbaka.