Ko Phi Phi

Railey var fint på alla sätt och vis men vattnet var inte tillräckligt klart för snorkling från stranden. Vi hörde från flera håll mycket positivt om snorkling på Ko Phi Phi och bestämde oss för att försöka ta oss över dit. Vi behövde dessutom lite omväxling. Hotellets resebyrå hjälpte oss att boka en bungalow på Phi Phi Paradise Pearl Resort som rekommenderades av guideboken och ordnade båtbiljetter. Några dagar senare var vi på väg igen. Vi fick ta oss in till Krabi med taxibåt och därifrån fortsätta i en lite större båt till Ko Phi Phi. Det blåste en hel del så det blev en gungig två timmar lång resa. Vi satt på galonsäten och var blöta av svett när vi kom fram. Ko Phi Phi såg verkligen paradisiskt ut, med klart vatten, palmer och vita stränder. På den lilla piren i Ton Sai mötte oss ett myller av människor. Vi blev snabbt uppraggade av en taxibåtförare som körde oss och några andra turister ut till Long Beach.

Fräck taxibåt-förare

Utsikt från Phi Phi Viewpoint

Phi Phi Ley

Long Beach och Phi Phi Paradise Pearl Resort uppfyllde alla våra drömmar. Vi fick en bungalow i andra raden från stranden med utsikt mellan husen i första raden. Den var i vitmålad betong med kaklat golv, fräscht badrum, fina möbler, takfläkt och uteplats. Sanden var finkorning och nästan vit och bara 20 meter ut började revet! Allt detta för 700 bath per natt. Reception och restaurang låg i en stor byggnad som till hälften bestod av en jättelik veranda. I byggnaden låg en dykfirma som verkade seriös. För 1400 bath skulle vi få två dyk, all utrustning, lunch, avfärd från stranden utanför och inget bärande av utrustning. Kunde det bli bekvämare?

Phi Phi Paradise Pearl Resort

Vår bungalow

Så fort vi installerat oss bytte vi om till badbyxor, slängde oss i det 28 grader varma vattnet och simmade ut till revet. Till en början var det små öar av korall men lite längre ut blev det ett sammanhängande rev. Tyvärr var korallen förstörd på vissa ställen men det mesta fanns kvar. Här var vattnet klart och kameran gick varm i jakten på en bra bild av papegojfisk. Det blev många bilder av flyende fiskar!

Okänd fisk

Clownfish

Parrotfish

Andra dagen på ön gick vi till Ton Sai. Snacka om turism, nedskräpning, dålig planering och kommers! Har skulle det behövas svensk sophantering och en rejäl städning. Det verkar som om man exploaterat och sedan upptäckt; "hoppsan vi glömde vatten, avlopp, sopor och gator"! Nåja, huvudstråket var stensatt och hade avlopp. Det fanns till och med ett nytt hotell byggt i tre våningar. Här fanns massor att handla och vi köpte en bunt fina T-shirtar och några smycken. En bit ovanför byn gick stigen upp till den vackert belägna utsiktspunkten. Det blev en lång och svettig promenad men det var det värt. En av vyerna härifrån är förmodligen en av de vanligaste bilderna från Thailand. Vi tog en taxibåt tillbaka och ägnade eftermiddagen åt snorkling, bad och solning. För att inte bränna oss låg vi i halvskuggan under ett träd men Hans lyckades bränna sig på ryggen i alla fall. På kvällen provade vi dykutrustning och åt en rejäl middag. Vi avslutade en händelserik dag med var sin Singha och en omgång Yatzy på vår veranda

Bekväm dykning

Så var det dags för dykning igen. Denna gång var vi åtta dykare inklusive divemastern. Genomgången före avfärd handlade mest om hur dykplatserna såg ut, handsignaler för en massa olika fiskar och rutiner i båten. Inte ett ord om giftiga fiskar, känsliga rev, säkerhet eller åtgärder vid problem. Vi kan visserligen ta hand om oss själva men det kunde ju inte divemastern veta efter att bara sett våra certifikat och frågat när vi dök senast. Dykbåten var av long-tail-typ men anpassad för dykning. Dykpaketen och var sin extraflaska var fastsatta i hål bakom respektive dykares sittplats. Det blev en lång och gungig färd till första dykplatsen. Det var strömt i ytan och vi gjorde en snabb parkontroll före nedstigningen. Dyket blev tyvärr ganska rörigt; vi mötte flera andra grupper av dykare, Hans trasslade in sig i kameraremmen och var allmänt lite snurrig. På 16 meters djup såg vi hur kamerans bakstycke buktade in och den tog kort av sig själv, så vi stängde av den! Allt gick dock bra trots att vi tappade bort varandra några korta ögonblick. Bernhard hade betydligt mer koll än Hans. Ytintervallet tillbringade vi på en liten strand i lä mellan några höga klippor på Ko Phi Phi Leh. Vi intog en god lunch liggandes i den varma sanden. Sjögången hade ökat varför andra dyket fick göras i lä i närheten. Denna gång struntade vi i kameran och givetvis såg vi en stor leopardhaj. Allt kändes lite mer kontrollerat och trängseln var inte så stor denna gång. Vi undrade ändå hur divemastern skulle gjort om det blev problem i en så här stor grupp. När vi kom upp hade sjögången ökat ännu mer. Allt var blött när vi kom tillbaka till Long Beach och vi var rejalt trötta. Vi beslöt oss för att skippa snorklingsrundturen vi planerat till morgondagen. Den innehöll nämligen en hel del båtresor. Vi avslutade kvällen med att titta på den senaste James Bond-filmen. Döm om vår förvåning när man på bildskärmen ser hur en gubbe reser sig upp och skymmer bilden. Filmen måste varit piratkopierad på en biograf.

Tiden går fort när man har kul. Det var dags att ta sig till Krabi igen för att ta bussen tillbaka till Bangkok. Bussresan blev en thriller utan mycket sömn. Chauffören körde så forcerat att vi var framme redan klockan fem på morgonen. Det visade sig omöjligt att hitta ett ställe som hade några sängar lediga på backpackergatan Kao San Road. Vi ringde istället the Rose Hotel och var lyckliga över att få ett rum och få sova några timmar.

Resten av dagen ägnades åt ett besök på Jim Thomson House (en man som betytt mycket för sidenindustrin) och hämtning av kostymerna vi beställt. Vi fortsatte till Patpong för kompletterande shopping. Nu var det dags att ge igen lite på alla som försökt lura oss. Vi prutade hårt och lyckades få tag på det vi var ute efter och det till riktigt låga priser. Vi gick tillbaka hotellet och lämnade det vi köpt för att sedan äta middag på Patpong Seafood. Vi åt laxfilé, grönsaker och ris som smakade väldigt bra! Mätta och nöjda gjorde vi den sista packningen, tog en dusch och gick sedan till sängs, trötta men väldigt nöjda med våra veckor i Thailand. Tidigt morgonen därpå tog vi en taxi till flygplatsen och snart satt vi på planet på väg till Australien och Stora Barriärrevet. Fortsättning följer...